Van mainland naar Hong Kong! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Floor en Janne - WaarBenJij.nu Van mainland naar Hong Kong! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Floor en Janne - WaarBenJij.nu

Van mainland naar Hong Kong!

Blijf op de hoogte en volg Floor en Janne

19 Maart 2014 | Hong Kong, Hongkong

Lieve vrienden en familie,

Alweer het vierde verslag vanuit China.
Floor schreef over de lange treinreis naar het zuiden en de stad Guilin. Een paar dagen na dat verslag vertrokken we met de bus naar Yangshuo, een groot dorp in tweeën gedeeld door een drukke tweebaans autoweg. De rivierkant van het dorp bestond uit een, (in de avond fel verlicht) park met Chinese draken, lampionnen en paarden (2014 is het jaar van het paard) en de rivieroever met watervalletjes en een prachtig uitzicht op het brede water. Ook ligt aan deze kant het toeristische winkelgebied. Vooral veel massa souvenirs, maar spijtig genoeg ook erg leuke winkels waar we ons even niet konden inhouden. De schade is beperkt gebleven gelukkig;) We moesten immers nog naar Hong Kong.
Aan de andere kant van de autoweg, de bergkant, lag ons hostel. Het meest back-to-basic hostel dat we tot nu toe boekten. Er was geen mogelijkheid om te ontbijten, maar exclusiever was toch de ervaring om boven een hurktoilet te douchen. Jaja, de wc en douche waren namelijk in één ruimte van anderhalve vierkante meter, met de douchekop schuin boven de wc. Het was genieten, zo boven de riolering!

Na het stadse Guilin was het heerlijk om meer op het platteland te zijn. Lokale boeren kwamen elke dag met hun (sinaas-)appels, mandarijnen, kolen en andere groenten naar het centrum om daar op de stoep hun oogst te verkopen. Ook konden we varkenspoten, schildpadden en opengereten vissen bekijken (kopen deden we toch maar niet.) We werden er een beetje naar van dus op twee roze fietsjes, Chinese maat, trokken we de frisse buitenlucht in.
Fietsend met onze knieën boven het stuur kwamen we na twee kilometer pas écht in een sprookjeswereld.
De hoge rotsen die uit het niets stijl uit de grond rijken zijn de overblijfselen van kalkgebergten. Door de zure regen is het kalk weggesleten en zijn de karstrotsen overgebleven.
Aan de voet van deze begroeide rotsen liggen kleurige tuinen, stromen kleine rivieren, werken Chinese boeren gebukt naar de aarde en af en toe loopt er een grote waterbuffel te grazen of trekt het een ouderwetse ploeg op het land.
Door dit decor fietsten Floor en ik op onze roze fietsjes, bijna onwerkelijk.
De route naar Dragon Bridge verliep wat anders dan de beschrijving waardoor we na wat dwalen met onze schoentjes in de donkerrode klei stonden. De fietsen voortduwend zochten we naar de goede weg en na de banden van de dikke plakken klei ontdaan te hebben, bereikten we Dragon Bridge.

Donderdagochtend namen we de bus naar Xíngpíng. Een dorpje dichtbij Yangshuo. De Lí River die langs het dorp stroomt zorgt voor een prachtig uitzicht. Dit uitzicht is beroemd onder de Chinezen want de rotsen die te zien zijn, zijn gebruikt op het 20 yuan biljet. Daar wordt iedere toerist in het dorpje dan ook flink aan herinnerd met heuse uitkijkposten voor een vergelijkbare foto. Deze backpackertjes hoefden zich echter slechts naar ons dakterras te begeven om de achterkant van het biljet in levende lijven te aanschouwen. Want ja, het hostel waar we overnachtten had een fantastisch uitzicht over de Lí River!

Met een bamboevlot (en afzichtelijke zwemvesten) trotseerden we de Lí River. Aan de waterkant dreef hier en daar een authentieke visser op een smal vlot met aan beide uiteinden twee grote aalscholvogels. Een mooi fenomeen! De vogels worden getraind om vissen uit het water te vangen. Een ring om hun nek maakt het onmogelijk de vis door te slikken waardoor ze hun prooi in een grote bak laten vallen. Een beetje sneu is dat wel, maar als de visser aan land gaat, mogen de ringen af en krijgen de vogels voedsel om te verorberen.
De geur van het water, het kabbelende geluid en vooral de prachtige omgeving, maakte een beetje stil. Wat was het leven daar mooi, zo vanaf het water toekijkend.

We maakten tijdens onze dagen in Xíngpíng twee wandelingen. Eén stijle klim naar de top van een rots. Met thermoshirt en twee fleecetruien waren we wat fanatiek bekleed dus oververhit bereikten we de top. En dat was hoog! De volgende dag wandelden we naar Fishing Village. Werkelijk prachtig was dat! Tussen de rotsen door naar een klein dorpje aan de oever van de rivier.
Uit de beschrijving hadden we begrepen dat bij het naderen van het dorp, een vrouw nietsvermoedende wandelaars volgt om hen te verleiden voor een bamboevlot. Het advies was haar te negeren totdat je met een vlot terug naar Xíngpíng wilde. En inderdaad, Fishing Village naderend, dook uit een boomgaard een vrouw met blauwe kaplaarsjes die ons zwijgzaam volgde totdat we het dorpje bereikten. Toen brandde ze los: 'Bamboo? Bamboo? Fishing Village, bamboo, Xíngpíng?' Onze reactie was eerst vriendelijk, maar toen ze ons daadwerkelijk bleef volgen en maar koppig 'bamboo' bleef roepen, werden we steeds wat minder vriendelijk. Echter was de vrouw emotioneel gezien niet erg fijn gevoelig. Na stilstaan, harder lopen en geïrriteerd 'NO!' geroepen te hebben, ploften we dan maar neer voor een lunch. Tot onze verbazing (en irritatie) bleef de bamboejuf gewoon bij ons staan. Een beetje wiegend, murmelend en afleiding zoekend bij haar vieze kaplaarzen. Ze was in ieder geval even stil!
Toch kregen we medelijden en zwichtten we voor de vrouw die zich dag in dag uit in de boomgaard verstopt.

Zondag verlieten we het sprookjesachtige Xíngpíng. Het agrarische, gemoedelijke en vriendelijke ruilden we in voor: HONG KONG!
Sinds maandag zijn we in deze krankzinnig grote en levendige stad.
Van mainland China naar deze westerse oase is het een behoorlijk doolhof van paspoort-checks, visum controles en dus lange wachtrijen waarbij Chinezen en buitenlanders gescheiden worden.
Onze verwachtingen waren hoog, maar toen we met onze loeizware backpacks uit het metrostation opeens in een winkelstraat op Causeway Bay stonden, viel onze mond open. Honderden neon-verlichte reclameborden, torenhoge flats, dubbeldekkers en heel veel mensen.
Onze kamer is op de 6e verdieping in een hoog gebouw in Patterson Street, pal tussen boetiekjes van modeontwerpers als Isabelle Marant. Als we de straat naar links uitlopen, zien we Victoria Bay en Kowloon, wat meer naar rechts, wandelen we zo Victoria Park in.
Hong Kong is echt een verschil met het vasteland van China. Azië smelt hier samen met Europa en Amerika. Iedereen spreekt Engels, men rijdt hier links, iedereen wacht heel keurig voor het rode stoplicht, er wordt niet gerocheld/gespuugd en het meest opvallend: er wordt niet zo absurd veel geclaxonneerd.
Hong Kong leeft en dat geeft veel energie! (Daargelaten dat we elke avond bek af in bed liggen haha).
Volgens Hong Kongse tradities hebben we in deze eindeloze straten heerlijk gewinkeld (tot 1.00 uur 's nachts!). Maar ook bezochten we gister de Tian Tan Buddha en dat wat prachtig was. Vanuit de bus zagen we de enorme boeddha al van ver bovenop de berg zitten. Het is een mooi om van onder naar te kijken, een vredige boeddha die met een lichte glimlach vanaf de bergtop kilometers ver uitkijkt.
Vandaag waren we in het History Museum en vanavond gaan we naar de Happy Valley Racecours met Joosje (via-via-kennis).
Morgen met de trein naar Hainán, de tropische trots van China. We verheugen ons op witte stranden en blauwe zee.

Dan rest ons, voordat ik afsluit, te melden dat het ons gelukt is om een Tibet-tour te boeken!! Samen met drie Britten zijn we over minder dan drie weken in Lhasa! We kunnen het zelf bijna niet geloven en zijn er héél blij mee!

Excuus voor de lengte van dit verslag, maar het is te leuk om het uitgebreid te delen;)

Heel veel warme knuffels aan Nederland!

Xx Floor en Janne

• 19 Maart 2014 - 14:54

Manon:

Wat een feestje om jullie verhalen te lezen en jullie zo een heeel klein beetje te kunnen volgen... Waan me dan een paar minuten in andere sferen :-) Geniet!!

• 19 Maart 2014 - 15:04

Gerrit:

heerlijk verhaal!

• 19 Maart 2014 - 17:27

Bram:

Mooie verhalen schrijven jullie schrijven waardoor we ons meegenomen voelen! ga maar door zo! en blijf genieten en je verbazen! wens jullie nog een mooie tijd!

• 19 Maart 2014 - 19:02

LenL :

Vanaf ma: kijken of er al een nieuw verslag van onze backpackers is, nee - di. weer niet, ze hebben het zeker te druk - woensdagochtend, nou ja, nog niets - en dan womi. (we zitten te lunchen bij oma) is daar ineens het 4de floorenjanne verslag!! Gerustgesteld, maar vooral heel benieuwd openen: waar zijn ze geweest, wat hebben ze gedaan, waar zitten ze nu...........weer een heerlijk en boeiend geschreven verslag! Genieten en nog vele malen herlezen! Steeds een klein "kadootje" voor de achterblijvers. Dank jullie wel, ga zo door, wij genieten ervan.
    Dikke kus uit Maastricht, LenL

• 19 Maart 2014 - 19:59

Annechien:

Ja ik sluit me aan bij de vorige schrijvers: erg leuk om te volgen en fijn dat jullie zo genieten. Veel plezier nog! Annechien

• 19 Maart 2014 - 20:48

Tamar:

...dank maar weer voor jullie mooie verslag :-)

• 20 Maart 2014 - 00:03

Selma:

Leuk om weer een uitgebreid verhaal te lezen naast de korte appjes af en toe. Klinkt als een reis met superfijne afwisselingen! Ben benieuwd of jullie hier weer minder aangestaard worden dan in het mainland, waarschijnlijk wel! Oja en Floor shop je ook wat voor mij? ;)
    Geniet verder!
    Liefs voor jullie

• 21 Maart 2014 - 22:45

Jeltje De Leuke 1:

Ha mondiale dames, had ik jullie zo maar verklapt wie de mol is... niet wetende dat jullie dat in China OOK nog volgen! Reizen=loslaten, toch?! Er rest jullie bij thuiskomst trouwens nog genoeg ander interessant nieuws uit dit kikkerland. Wij bewaren sinds de verkiezingen de Volkskrant. Brecht zal naast zijn schoenen lopen, na de monsterzegen van D66! Mochten jullie in Hongkong trouwens nog een 'bekende' willen opzoeken, weet dan dat Hanette, de zus van Marise Jelles er woont en jullie vast graag ontvangt. Mochten jullie haar adres willen hebben, sms dan maar even naar ons. Zonder verplichtingen, uiteraard. Rest ons een lentegroet vanaf de Leuke. Wij genieten van jullie heerlijke verhalen. Koen ligt ondertussen samen met Purk zijn 'tentamenroes' en succesvolle bandoptreden op de verkiezingsavond (gemeentehuis Apeldoorn) uit te slapen, voor de houtkachel. Huiselijk tafereeltje! Liefs van ons en vooral veel plezier samen.

• 24 Maart 2014 - 16:56

Pleun:

Wat een geweldig, mooi en beeldend verhaal. Het lijkt bijna alsof ik er zelf rondloop! Prachtig geschreven en fijn om jullie avonturen zo te kunnen volgen. Hieperdepiep hoera voor jullie Thibet- tour, wat heerlijk dat het gewoon gaat lukken! Enjoy, liefs van Pleun

• 24 Maart 2014 - 20:37

Maria:

Lieve Floor en Janne,
    Wat een overgang van het platteland naar Hong Kong!
    Hebben jullie iets mee gekregen van de nucleaire top in Den Haag? Er zijn hier nu ruim 50 wereldleiders, waaronder Obama en de Chinese president Xi Jinping en zijn vrouw.
    Ik ben erg benieuwd naar jullie week in het Kungfu klooster en jullie verdere verhalen!!
    Veel liefs,
    Maria